Doręczenia elektroniczne (e-doręczenia) stanowią cyfrowy odpowiednik listów poleconych wysyłanych za potwierdzeniem odbioru. Obecnie stosują je instytucje publiczne, ale już niedługo taki obowiązek obejmie też prywatne firmy. Wsparciem w procesie wdrożenia e-doręczeń jest system enova365 – zobacz, na czym to polega.
Czym są e-doręczenia?
E-doręczenia umożliwiają wysyłanie korespondencji elektronicznej za potwierdzeniem odbioru. Zastępują one listy polecone dostarczane za pośrednictwem tradycyjnej poczty, dlatego pozwalają znacznie skrócić i uprościć proces przesyłania wszelkich pism z przeznaczeniem do rąk własnych.
Aby korzystać z e-doręczeń, trzeba utworzyć specjalny adres do doręczeń elektronicznych. Wówczas dokument może trafić do odpowiedniego adresata, a jego odbiór zostanie odnotowany w systemie.
Ważne! Obecnie e-doręczenia są stosowane przez podmioty publiczne. Niebawem staną się one obowiązkowe również dla przedsiębiorców zarejestrowanych w KRS i CEiDG.
E-doręczenie – obowiązkowe dla każdej firmy
Jeśli jesteś przedsiębiorcą, warto już dziś przygotować się do stosowania e-doręczeń. Obecnie są one wymagane tylko dla niektórych rodzajów działalności, ale niebawem ten obowiązek obejmie wszystkie firmy zarejestrowane w Polsce. Kiedy stosowanie elektronicznych doręczeń stanie się obowiązkowe?
Zgodnie z ustawą z 18 listopada 2020 r. przewidziano następujące terminy wdrożenia e-doręczeń:
- od 10 grudnia 2023 roku – dla zawodów zaufania publicznego (m.in. dla prawników) oraz dla firm wpisanych do KRS od 10 grudnia 2023 roku,
- od 10 marca 2024 roku – dla firm wpisanych do KRS przed 10 grudnia 2023 roku,
- od 1 stycznia 2024 roku – dla firm wpisanych do CEiDG po 31 grudnia 2023 roku,
- od 1 października 2026 roku – dla wszystkich pozostałych podmiotów.
Choć powyższe założenia mogą ulec zmianom, warto już dziś być gotowym do wdrożenia ustawowego obowiązku. Zobacz, jak zrobić to najwygodniej.
E-doręczenia w enova365
Dobrze dobrany system ERP, taki jak enova365, stanowi wsparcie dla przedsiębiorców w zakresie utworzenia elektronicznego adresu i wykorzystywania e-doręczeń w praktyce.
Już niedługo moduł DMS (Document Management System) programu enova365 zostanie wzbogacony o nową funkcję. Dzięki temu Twoja firma będzie mogła korzystać z e-doręczeń bez konieczności wdrażania żadnych dodatkowych narzędzi.
Chcesz dowiedzieć się więcej? Skontaktuj się z Centrum Wdrożeń Informatycznych. Z przyjemnością odpowiemy na wszystkie pytania.