Strona główna 9 Dla biznesu 9 E-doręczenia – wszystko co powinieneś wiedzieć

E-doręczenia – wszystko co powinieneś wiedzieć

Doręczenia elektroniczne (e-doręczenia) stanowią cyfrowy odpowiednik listów poleconych wysyłanych za potwierdzeniem odbioru. Obecnie stosują je instytucje publiczne, ale już niedługo taki obowiązek obejmie też prywatne firmy. Wsparciem w procesie wdrożenia e-doręczeń jest system enova365 – zobacz, na czym to polega.

Czym są e-doręczenia?

E-doręczenia umożliwiają wysyłanie korespondencji elektronicznej za potwierdzeniem odbioru. Zastępują one listy polecone dostarczane za pośrednictwem tradycyjnej poczty, dlatego pozwalają znacznie skrócić i uprościć proces przesyłania wszelkich pism z przeznaczeniem do rąk własnych.

Aby korzystać z e-doręczeń, trzeba utworzyć specjalny adres do doręczeń elektronicznych. Wówczas dokument może trafić do odpowiedniego adresata, a jego odbiór zostanie odnotowany w systemie.

Ważne! Obecnie e-doręczenia są stosowane przez podmioty publiczne. Niebawem staną się one obowiązkowe również dla przedsiębiorców zarejestrowanych w KRS i CEiDG.

E-doręczenie – obowiązkowe dla każdej firmy

Jeśli jesteś przedsiębiorcą, warto już dziś przygotować się do stosowania e-doręczeń. Obecnie są one wymagane tylko dla niektórych rodzajów działalności, ale niebawem ten obowiązek obejmie wszystkie firmy zarejestrowane w Polsce. Kiedy stosowanie elektronicznych doręczeń stanie się obowiązkowe?

Zgodnie z ustawą z 18 listopada 2020 r. przewidziano następujące terminy wdrożenia e-doręczeń:

  • od 10 grudnia 2023 roku – dla zawodów zaufania publicznego (m.in. dla prawników) oraz dla firm wpisanych do KRS od 10 grudnia 2023 roku,
  • od 10 marca 2024 roku – dla firm wpisanych do KRS przed 10 grudnia 2023 roku,
  • od 1 stycznia 2024 roku – dla firm wpisanych do CEiDG po 31 grudnia 2023 roku,
  • od 1 października 2026 roku – dla wszystkich pozostałych podmiotów.

Choć powyższe założenia mogą ulec zmianom, warto już dziś być gotowym do wdrożenia ustawowego obowiązku. Zobacz, jak zrobić to najwygodniej.

E-doręczenia w enova365

Dobrze dobrany system ERP, taki jak enova365, stanowi wsparcie dla przedsiębiorców w zakresie utworzenia elektronicznego adresu i wykorzystywania e-doręczeń w praktyce.

Już niedługo moduł DMS (Document Management System) programu enova365 zostanie wzbogacony o nową funkcję. Dzięki temu Twoja firma będzie mogła korzystać z e-doręczeń bez konieczności wdrażania żadnych dodatkowych narzędzi.

Chcesz dowiedzieć się więcej? Skontaktuj sięCentrum Wdrożeń Informatycznych. Z przyjemnością odpowiemy na wszystkie pytania.