Efektywność operacyjna w biznesie staje się jedną z ważniejszych przewag konkurencyjnych. Jest to między innymi zdolność firmy do realizacji własnych procesów biznesowych w sposób sprawny, przy możliwie optymalnym wykorzystaniu zasobów – tak, aby osiągać zamierzone cele, dostarczać wartość klientom oraz budować swoją pozycję na rynku.
Jest to również zdolność firmy do efektywnego i skoordynowanego działania w zmieniających się warunkach biznesowych, oczekiwaniach klientów czy rosnącej złożoności procesów.
Wyzwania, takie jak np. cyfryzacja otoczenia biznesowego, rosnące wymagania klientów, konieczność utrzymania powtarzalności świadczonych usług i dostarczanych produktów mają bezpośredni wpływ na działania operacyjne firmy i stopień ich skomplikowania.
Z naszych obserwacji oraz doświadczenia na rynku wdrożeniowym, określiliśmy trzy filary efektywności operacyjnej, które pozwalają na stworzenie nowoczesnej i elastycznej firmy. Są to:
- Informacja – szybki dostęp do aktualnych danych, możliwość ich przetwarzanie i analizy w czasie rzeczywistym,
- Eliminacja – redukcja zbędnych czynności oraz kosztów, automatyzacja powtarzalnych zadań i likwidacja przestojów,
- Integracja – spójność procesów i współpraca działów firmy w ramach jednego, zintegrowanego ekosystemu, wspieranego rozwiązaniem informatycznym.
Spis treści
- Informacja – filar efektywności operacyjnej
- Eliminacja – filar efektywności operacyjnej
- Integracja – filar efektywności operacyjnej
- Wsparcie dla firm od enova365
Informacja – filar efektywności operacyjnej
Właściwe informacje są podstawą podejmowanych decyzji w firmie. Informacja w przypadku filaru efektowności operacyjnej oznacza stały i łatwy dostęp dla wszystkich uprawnionych pracowników do aktualnych i spójnych danych ze wszystkich obszarów firmy. Dzięki nim zarząd, kadra managerska oraz każdy odpowiedzialny za swój obszar pracownik, mają wgląd w sytuację firmy, mogą szybko reagować i planować dalsze działania.
Firmy gromadzą coraz większe ilości danych, zarówno wewnętrznych (księgowość, kadry, sprzedaż), jak i zewnętrznych (zmiany na rynku, konkurencja, oczekiwania i badania klientów).
Przykładami informacji, które często są rozproszone w firmie, z uwagi na korzystanie z różnych systemów i brak sprawnej komunikacji, mogą być statusy realizacji zamówień, grafiki pracy i dostępności pracowników, wybrane dane finansowe, informacje o klientach i projektach, statusy płatności czy ilości produktów lub materiałów dostępnych w magazynie.
Rozproszenie w firmie, opóźnienia w przekazywaniu informacji czy brak spójności w ich przekazie, mogą być przyczyną nieporozumień w zespole oraz opóźnień w realizacji zleceń.
Rozwiązaniem na tego typu wyzwania jest system klasy ERP – enova365. Usprawnia on procesy firmowe oraz pozwala na:
- bieżący dostęp do aktualnych danych jednym miejscu, w czasie rzeczywistym,
- zaawansowane raportowanie i analizę z pomocą modułu Business Intelligence,
- personalizację widoków i paneli,
- dostęp do systemu i danych z poziomu urządzeń mobilnych.
Dzięki wykorzystaniu enova365, można spodziewać się:
- szybszego podejmowania trafnych decyzji na podstawie danych,
- zwiększenia kontroli nad finansami,
- zwiększenia kontroli nad realizowanymi projektami,
- bieżącego monitorowania sprzedaży oraz efektywności działań,
- poprawy komunikacji między działami firmy.
Dostęp do aktualnych, spójnych danych to podstawa dobrze działającej firmy. Kiedy w firmach wciąż rośnie ich liczba, kluczowa staje się możliwość szybkiego dostępu do informacji oraz efektywna analiza i wnioskowanie. System enova365 wspiera przedsiębiorstwa w porządkowaniu informacji oraz ich przetwarzaniu w czasie rzeczywistym.
Eliminacja – filar efektywności operacyjnej
W kontekście efektywności operacyjnej, eliminacja dotyczy usuwania tego, co niepotrzebne i obciążające, m.in. zbędnych czynności, kosztów, opóźnień, a nawet powtarzalnych czynności, i nieefektywnych procesów. Jest to świadome upraszczanie działania firmy, które pomaga usuwać tak zwane wąskie gardła.
Wiele firm boryka się z nadmiarem powtarzalnych zadań, np. ręcznym wystawianiem faktur i wprowadzaniem dokumentów czy ręczną obsługą korespondencji i zatwierdzaniem wniosków.
Ponadto brak kontroli nad kosztami powoduje wydawanie pozornie małych kwot na niepotrzebne rzeczy, co w efekcie końcowym daje wysokie sumy. W wielu przypadkach, czas pracowników nie jest pożytkowany w efektywny sposób.
System enova365 wspiera eliminowanie nieefektywnych działań, dzięki:
- analizie procesów i identyfikacji wąskich gardeł,
- automatyzacji procesów w obszarach kadr, księgowości, sprzedaży, magazynu,
- wdrożeniu elektronicznego obiegu dokumentów,
Dzięki wykorzystaniu enova365 można spodziewać się:
- wyeliminowania popełniania błędów w codziennych, powtarzalnych czynnościach,
- zoptymalizowania pracy zespołów,
- redukcji kosztów operacyjnych,
- zwiększenia wydajności procesów.
Eliminacja to sztuka upraszczania. W praktyce biznesowej oznacza usuwanie zbędnych czynności, niepotrzebnych kosztów i powtarzalnych zadań. Dzięki enova365 firma może nie tylko ograniczyć czasochłonne, powtarzalne zadania, ale także realnie zmniejszyć koszty operacyjne, odciążyć pracowników i skrócić czas realizacji kluczowych procesów.
Dzięki enova365 pracownicy mogą zautomatyzować wystawianie i wysyłkę faktur, zoptymalizować obieg dokumentów. Usprawnić i zautomatyzować procesy windykacyjne, a także odzyskać czas na inne czynności, np. budowanie relacji z klientami, analizę danych i podejmowanie decyzji czy tworzenie innowacji i dalszych usprawnień.
Integracja – filar efektywności operacyjnej
Integracja w kontekście zachowania efektywności operacyjnej oznacza spójność i współdziałanie wszystkich elementów firmy, m.in. systemów, działów, procesów czy zespołów. Kiedy firma jest zintegrowana we wszystkich obszarach, np. z pomocą systemu enova365 – informacje są przekazywane sprawnie, zadania realizowane zgodnie z harmonogramem, a procesy zsynchronizowane.
Wiele firm nadal mierzy się z wyzwaniami takimi, jak brak spójności między działami czy dane rozproszone w różnych systemach, które prowadzą do chaosu informacyjnego, nieporozumień oraz opóźnień. Są to rzeczy, z którymi można sobie poradzić i nie powinny stanowić wyzwań, pomimo rosnącej liczby obsługiwanych operacji. System enova365 pozwala zintegrować następujące obszary w firmie:
- księgowość i finanse,
- kadry i płace,
- sprzedaż i CRM,
- magazyn i produkcję,
- zarządzanie projektami,
- zarządzanie relacjami z klientami,
- harmonogramy pracy.
Dzięki wykorzystaniu enova365 można spodziewać się:
- uspójnienia procesów w całej firmie,
- płynnego przepływu informacji między działami i zespołami,
- lepszego planowania i kontroli finansów,
- synchronizacji działań operacyjnych i strategicznych,
- szybszej reakcji na zmiany,
- zwiększenia możliwości adaptacyjnych firmy,
- efektywniejszego wykorzystania zasobów.
Szansą rozwoju każdej firmy jest pełna integracja wszystkich obszarów przedsiębiorstwa. System enova365 umożliwia spójne zarządzanie całą firmą, wspiera komunikację, harmonogramowanie oraz podejmowanie decyzji opartych na danych.
Wsparcie dla firm od enova365
Firmy, aby utrzymać swoją pozycję na rynku oraz rozwijać się i budować przewagę konkurencyjną potrzebują całościowego, systemowego podejścia do zarządzania. Trzy filary efektywności operacyjnej, na które zwracamy uwagę w tym artykule – informacja, eliminacja oraz integracja – stanowią podstawę sprawnego działania każdej nowoczesnej firmy.
System enova365 pomaga w budowaniu efektywności operacyjnej w firmy poprzez:
- automatyzację procesów,
- budowanie powtarzalności, tam, gdzie to możliwe,
- pomoc w efektywnym wykorzystaniu zasobów,
- łatwy dostęp do danych ze wszystkich obszarów firmy.
System enova365 to nie tylko narzędzie, to również wsparcie w budowaniu nowoczesnej i elastycznej firmy. Dzięki niemu sprawność działania firmy na poziomie operacyjnym przestaje być wyzwaniem, a staje się realną przewagą biznesową.