Jeżeli jesteś właścicielem lub osobą zarządzającą przedsiębiorstwem sprzedającym w modelu e-commerce, na pewno doskonale rozumiesz rolę rozwiązań informatycznych w swoim biznesie. Czy wykorzystujesz jednak pełen potencjał tych rozwiązań? Jak często spotykasz się z sytuacją, w której problemy wewnętrzne wpływają na współczynnik pomyłek, zwrotów czy wręcz całkowicie uniemożliwiają realizację zamówienia?
Wybór systemu klasy ERP, to zadanie na równi ważne jak wybór platformy sprzedażowej. Rolą właściwie dobranego systemu ERP jest wsparcie platformy e-commerce w procesach sprzedażowych, ułożenie i zautomatyzowanie wszystkich działań, które wykonywane są na zapleczu oraz podniesienie efektywności w różnych obszarach działalności.
Co dokładnie mamy na myśli oraz co możesz zyskać, wybierając system ERP, który rozumie branże e-commerce?
Spis treści
- ERP dla produkcji – zapomnij o trudnościach, które hamują rozwój Twojej firmy
- Optymalizacja procesów biznesowych w e-commerce
- Obsługa specyficznych procesów w e-commerce
- Systemy ERP w e-commerce, to już nie tylko zarządzanie magazynem
- Na czym polega wdrożenie ERP dla e-commerce z Centrum Wdrożeń Informatycznych
ERP – skuteczne rozwiązanie dla branży e-commerce
Przedsiębiorstwa działające w branży e-commerce mają specyficzne potrzeby, które często nie występują w innych przedsiębiorstwach. Jednak, poza tym działają jak każdy inny biznes. Mając na uwadze stałą konieczność konkurowania na polach: dostępności i jakości asortymentu, poziomu cen czy działań performance marketingowych, warto również zwrócić uwagę na inne czynniki, całościowo wpływające na doświadczenie klienta.
Zaliczymy do nich, m.in.:
- zgodność otrzymanych produktów z zamówieniem,
- terminowość realizacji,
- szybkość kontaktu i dostępność konsultanta do wiedzy o produktach,
- zgodność wyświetlanych stanów magazynowych z rzeczywistością,
- prawidłowe dokumenty sprzedażowe i listy przewozowe,
- możliwość śledzenia dorgi zamówienia.
Większość z wymienionych czynności odbywa się we współpracy platformy e-commerce, z systemem ERP. Wpływ powyższych procesów na biznes, rośnie wraz ze skalą prowadzonej sprzedaży, szczególnie kiedy liczba zamówień przestaje nadawać się do ich ręcznej obróbki.
Optymalizacja procesów biznesowych w e-commerce
System ERP wspiera również przedsiębiorstwo e-commerce, w podstawowych procesach biznesowych, nie związanych bezpośrednio ze sprzedażą w internecie.
Zaliczymy do nich, m.in.:
- fakturowanie, księgowość i zarządzanie rozrachunkami,
- obsługę zagadnień kadrowych i płacowych,
- rozliczenia z ZUS, deklaracje VAT, obsługę JPK,
- zarządzanie relacją z klientem (CRM) np. hurtowym lub B2B.
Procesy te charakteryzują się odpowiedzialnością nie tylko przed klientem, ale również przed polskim prawem. Systemy ERP dla e-commerce, polecane przez Centrum Wdrożeń Informatycznych, cechuje zgodność z przepisami polskiego prawa i regularne aktualizowanie do wszystkich występujących zmian.
Obsługa specyficznych procesów e-commerce w ERP
Odpowiednio dobrany i skonfigurowany system ERP wspomoże w zarządzaniu podstawowymi procesami biznesowymi, a także obszarami charakterystycznymi dla branży e-commerce.
System ERP enova365 dla e-commerce to jedno z naszych rozwiązań, które oferuje m.in.:
- zarządzanie produktami i cennikami,
- zarządzanie rabatami i promocjami czasowymi,
- zarządzanie zamówieniami, magazynem i wysyłkami,
- generowanie wszelkich dokumentów transakcyjnych,
- obsługę reklamacji i zwrotów,
- prowadzenie dokumentacji ruchów magazynowych,
- analizę danych i trendów.
Dzięki temu jest to rozwiązanie wręcz idealne dla branży e-commerce. System enova365 może być zintegrowany z popularnymi systemami sprzedażowymi, a jednocześnie wspiera wewnętrzne procesy przedsiębiorstwa, usprawniając jego funkcjonowanie na wszystkich płaszczyznach.
System ERP w e-commerce, to już nie tylko zarządzanie magazynem
Dzisiejsze rozwiązania ERP dla e-commerce, wykraczają swoją funkcjonalnością zdecydowanie poza obszar związany z zarządzaniem magazynem. Oczywiście, dalej jest to kluczowa funkcjonalność oczekiwana przez właścicieli biznesów e-commerce, ale już nie jedyna.
Systemy ERP dla e-commerce traktujemy jako kompleksowe rozwiązanie wspierające proces sprzedaży – od analizy potrzeb na produkt po prawidłowe rozliczenie transakcji z urzędem skarbowym.
Przyjrzyjmy się kilku wybranym obszarom, w których należy rozpatrywać wybór systemu ERP dla e-commerce.
Integracje z platformami do obsługi sklepów
System klasy ERP powinien wspierać działanie platformy sprzedażowej, niezależnie czy pracujesz w oparciu o rozwiązanie Open Source czy SAAS. Mając zintegrowane systemy, to w ramach ERP możesz tworzyć grupy towarów, aktualizować stany magazynowe, zarządzać produktami, opisami i zdjęciami. Platforma e-commerce dostarczy systemowi ERP dane sprzedażowe, dzięki którym lokalna obsługa zamówienia przebiegnie sprawnie a wystawienie odpowiednich dokumentów będzie łatwe i w pełni zgodne z przepisami.
Łączenie sprzedaży stacjonarnej z e-commerce
Jeżeli sprzedajesz w punkcie stacjonarnym lub poprzez własną sieć sprzedaży, system ERP staje się agregatorem wszystkich kanałów dystrybucji a dzięki dedykowanym rozwiązaniom do punktów sprzedaży (POS) ułatwia pracę lokalną.
Otwartość na integracje, konieczne w e-commerce
Otwartość na integracje systemu ERP np. enova365, pozwala firmom e-commerce na efektywne zarządzanie różnymi aspektami działalności: od sprzedaży i marketingu, po logistykę i obsługę posprzedażową. Wśród popularnych w firmach e-commerce integracji, znajdują się:
- operatorzy płatnosci,
- firmy kurierskie,
- narzędzia e-marketingowe i automatyzacji, np. Google Analytics, Hubspot,
- e-commercowe rozwiązania CRM, np. edron, Salesforce,
- systemy analizy danych, np. Power BI.
Dzięki temu firmy mogą szybko reagować na zmieniające się warunki rynkowe i potrzeby klientów, co przekłada się na ich konkurencyjność.
Automatyzacje wspierające marketing automation
Dzięki otwartej strukturze systemu, możesz zintegrować ERP enova365 z rozwiązaniem do marketing automation. Ich wspólne działanie pozwoli pracować na większej liczbie danych, uwzględniać dodatkowe triggery działań oraz rozszerzyć możliwości marketing automation. Co więcej, system ERP wyposaży rozwiązania automation w rzeczywiste dane dotyczące dostępności produktów i sprzedaży w innych kanałach, dzięki czemu możliwy będzie wpływ na algorytmy automatyzacji i pokierowanie ich pod kątem rzeczywistych danych sprzedażowych.
Wsparcie strategii omnichannel
W projektach e-commerce o większej skali, wielokrotnie poruszanym aspektem jest decyzja o wyborze platformy integrującej różne kanały sprzedaży. Taką platformą może być system ERP. Dzięki wyborze systemu ERP jako centrum dowodzenia omnichannel, przede wszystkim możesz doskonale opracować jeden proces sprzedaży i procedury działania, niezależenie od kanału, w którym pojawia się zamówienie. Takie podejście wysoce wpływa na podniesienie jakości obsługi klienta oraz maksymalizację wydajności operacyjnej firmy. W końcu wiele istotnych czynności i tak dzieje się z wykorzystaniem systemu ERP.
Ponadto, mając dostęp do wszystkich danych w jednym miejscu, możesz skorzystać z zaawansowanych rozwiązań analitycznych, oferowanych przez system ERP. Te, w uzupełnieniu do statystyk e-commerce oraz rozwiązań analityki internetowej, zawierają wiele dodatkowych danych, służących optymalizacji procesów wewnętrznych.
Wsparcie obsługi posprzedażowej
Dzięki zintegrowanemu modułowi CRM, system ERP pozwala na zarządzanie relacjami z klientami, śledzenie historii zakupów i komunikacji, co ułatwia personalizację obsługi. Automatyzacja procesów księgowych i fakturowania przyspiesza rozliczenia, redukując czas potrzebny na obsługę posprzedażową. Dzięki integracji z systemami logistycznymi, ERP ułatwia zarządzanie dostawami i śledzenie przesyłek. Wszystkie te funkcje razem, zwiększają satysfakcję klientów, poprawiając ich doświadczenia po zakupie i budując lojalność wobec marki.
Analiza danych e-commerce z wykorzystaniem sztucznej inteligencji
Rozwiązania sztucznej inteligencji dostępne są w module Business Intelligence enova365. Moduł BI enova365 stanowi potężne wsparcie dla firm e-commerce, umożliwiając efektywne zarządzanie danymi, optymalizację procesów oraz podejmowanie trafnych decyzji, co w konsekwencji przekłada się na wzrost konkurencyjności i sukcesu rynkowego. Moduł BI pozwala na szczegółową analizę danych sprzedażowych, takich jak liczba transakcji, średnia wartość zamówienia, czy popularność produktów. Analiza zachowań klientów, ich preferencji i nawyków zakupowych umożliwia lepsze zrozumienie potrzeb rynku i dostosowanie oferty produktowej. Rozwiązanie to umożliwia również analizę skuteczności kampanii marketingowych w czasie rzeczywistym. Pozwala na szybkie wprowadzanie zmian i optymalizację strategii marketingowych w oparciu o aktualne dane, co zwiększa ROI.
Sposób na dostęp do nowości w przepisach
System ERP to narzędzie wspierające różne obszary biznesowe, podlegające bezpośrednio pod przepisy lokalnego – u nas polskiego prawa. Wybierając system enova365 otrzymujesz nie tylko system regularnie aktualizowany do wszystkich zmian w przepisach, ale również informacje o zmianach. Przepisy te dotyczą również obszaru e-commerce i przepisów handlowych oraz rozszerzone są na kwestie związane z prawidłowym sposobem rozliczenia transakcji.
Na wyborze właściwego systemu ERP dla e-commerce, skorzystają wszystkie osoby i podmioty, zaangażowane w łańcuch dostaw specyficzny dla Twojego produktu lub rynku.
Na czym polega wdrożenie ERP dla e-commerce z Centrum Wdrożeń Informatycznych?
W CWI postępujemy zawsze zgodnie z wypracowanym procesem, u którego podłoża leży dogłębne poznanie firmy i jej sytuacji. W przypadku wdrożeń dla firm, których podstawą działania jest sprzedaż przez internet, dzięki analizie przed wdrożeniowej możemy:
- poznać obecną skalę i dynamikę Twojego biznesu,
- poznać platformę
- e-commerce, rozwiązania dodatkowe i integracje,
- przyjrzeć się ścieżce zakupowej klienta i jej punktach styku z systemem ERP,
- omówić plany rozwojowe z Tobą i wspierającą Cię agencją marketingową,
- określić główne oczekiwania od systemu ERP,
- zmapować procesy i wychwycić wąskie gardła,
- wybrać właściwy dla Twojej sytuacji system ERP – np. enova365, Streamsoft,
- zaplanować wdrożenie, migrację danych i prace programistyczne,
- dopasować rozwój ERP do tempa rozwoju biznesu e-commerce,
- wstępnie opracować plan potrzebnych szkoleń.
Następnie przeprowadzamy Cię przez kompleksowy proces wdrożenia systemu, którego szczegóły znajdziesz tu.
Jeżeli chcesz, aby Twoja firma z branży e-commerce działała sprawniej, sprzedawała skuteczniej i generowała większe zyski -zapraszamy do współpracy z Centrum Wdrożeń Informatycznych!
Być możesz wykorzystujesz już wszystkie znane Ci dźwignie w e-commerce, ale wciąż masz wrażenie, że potencjał wzrostu Twojego biznesu jest ograniczony? Dobrze trafiłeś. Przeanalizujemy działalność Twojej firmy i jej potrzeby, a następnie dopasujemy odpowiednie rozwiązanie.
Zapraszamy do kontaktu, jeśli chcesz dowiedzieć się więcej.